Wednesday, March 16, 2011

Ilmu Silat Yang Hebat

Bismillahirrahmanirahim..asalamualaikum..bersyukr ke hadrat illahi kerana dgan lmpah kurnia-Nye dpat ana untk ana post kpade para pembaca sekalian..kali ni..ana nak tuliz tntg satu cerita..bkn sekadar cerita..ttpi bnyak pngajran nye..bgini cerita nya..

Seorang remaja bertemu seorng guru silat yang warak. dia berkata,"Tuan guru,tolong ajarkan saya ilmu persilatan.""boleh.tapi syaratnya kamu mesti menurut perintah ku."."insyallah saya akan taat.bila saya boleh mula belajar?""sekarang juga.kau pergi ke hadapan mihrab itu.disana ade ribuan kitab-kitab lama"."tetapi saya berhajat untk bljar ilmu silat bukan ilmu agaama"bantahnya."bukan kah telah aku katakan tadi,mesti taat baru boleh belajar silat,"tegas tok guru."ya,ya".

maka tinggal la remaja itu berbulan-bulan di situ.Kerjayanya tidak lain selain menyemak lembaran ktab itu sehelai demi sehelai.habis sebuah,dia beralih ke kitab len.akhirnya ribuan kitab telah diselaknya mnggunakan ibu jari dan jari telunjk nya.selepas 6 bulan..dia berasa bosan...dia masih belum beljr silat sdgkan rakan nya yang beljar silat dgn tok guru yang len kini telah cekp menumbuk dan menendang..dia mash terkial-kial menyemak helaian kitab-kitab saban hari.

"tok guru,saya ingin berhenti,tiade ap pun silat yang saya beljar di sni,,saya ingn pulang."."tetapi tok telah pun mengajar kamu silat"."mengajar silat??/silat ape ..menumbuk dan menendang pun saya x diajar!"."pulangla ..kamu akn phm ape yang tok mksudkan"..apabila pulng ke kmpung dia berasa rendah dri berbndg rkan nye yang len yang dah mhr bersilat..pade satu hari..sedng dia melihat rkn nye berlath silat..tiba2 seorng rkn nya trseliuh kakinya...mka dia mmberanikan dri untk menolng kawn nye yang skt dgn mgurt kaki kwn nye...."aduh,aduh,aduh!ape yang kamu buat pade kaki ku!sakit!" dia terkejut.baru lah dia sedar bahawa ibu jarinya punya kuasa yang hbat yang mnyamai dgn pnyepit besi...

rupa-rupanya itulah kekuatan daripada ilmu silat tok guru yang dipindahkan kepada ibu jarinya sewaktu dia menyelak helaian dem helaian ktab tempoh hari!


PENGAJARAN:
ILMU YANG TINGGI DIAJAR SECARA BERHIKMAH,UMPAMA AKAR POKOK YANG BERGERAK PERLAHAN TETAPI DAPAT MENEMBUSI BATU DAN TANAH YANG KERAS.GURU YANG IKHLAS MENGAJAR DENGAN RENDAH DRI DAN IKHLAS KERANA ALLAH !!!

1 comments:

شافيق اشراف said...

doh guane post psl silat ni?..
ambe doh la semangat nok gi bsilat kat mrsm kota putra ni..haha